Jakie umiejętności będą kluczowe w świecie, w którym Word, Excel, PowerPoint czy Outlook są „uzbrojone” w AI? I jak przygotować się do tej zmiany?
AI stała się codziennym narzędziem, ale nie zastąpi ludzi
Z raportu Microsoftu wynika, że 75% pracowników już korzysta z AI w pracy, ale jednocześnie 79% szefów boi się, że ich zespół nie ma umiejętności potrzebnych do skutecznej pracy ze sztuczną inteligencją.
To pokazuje, że sama dostępność Copilota, czyli funkcji AI wbudowanych w Office, to dopiero początek. Kluczowe wyzwanie to umiejętność pracy z AI – zadawania jej dobrych pytań, oceniania wyników i integrowania jej odpowiedzi z realnymi procesami biznesowymi.
Nowe kompetencje w Microsoft Office – już nie tylko znajomość funkcji
Praca z copilot w Office nie usuwa potrzeby poznania Excela czy Worda, ale zmienia wymagany do skutecznej pracy charakter tej wiedzy.
Przykłady zmian:
Tradycyjne umiejętności Office |
Umiejętności w erze Copilot |
Pisanie od zera w Wordzie |
Formułowanie promptów do generowania dokumentu |
Budowanie ręcznie formuł w Excelu |
Pisanie zapytań w języku naturalnym i edytowanie wyników AI |
Samodzielne tworzenie prezentacji |
Generowanie slajdów na podstawie notatek + ich edycja |
Zarządzanie skrzynką mailową |
Selekcja i korekta AI-generated drafts w Outlooku |
Wartość biznesowa – dlaczego te kompetencje będą cenne
Raport Microsoftu wskazuje, że najważniejszymi powodami wdrażania AI są:
- Zwiększenie produktywności zespołów
- Skrócenie czasu wykonywania zadań
- Uwolnienie przestrzeni na pracę kreatywną i strategiczną
Korzystając z przykładów, można stwierdzić, że przykładowo Excel + Copilot szybciej i dokładniej skonsoliduje dane z setek plików CSV jednym poleceniem. Z kolei Word + Copilot uprości generowanie umów na podstawie szablonu i wytycznych czy pozwoli na szybkie streszczenia obszernych dokumentów
Kluczowe umiejętności do rozwinięcia
Według raportu Microsoftu skuteczne wykorzystanie AI będzie wymagało nowych kompetencji – od tworzenia promptów po krytyczne myślenie i analizę wyników generowanych przez sztuczną inteligencję. Konkretne kompetencje, które zyskają na znaczeniu to między innymi:
- Prompt engineering – umiejętność precyzyjnego opisywania potrzeb AI
- Data literacy – rozumienie danych i ich kontekstu
- AI literacy – świadomość ograniczeń i biasów AI
- Kreatywna edycja – adaptowanie wygenerowanych przez Copilot treści
- Automatyzacja procesów Office – integracja Copilot z Power Automate i innymi usługami
AI zmienia rynek pracy – czego będą oczekiwać pracodawcy?
Raport pokazuje, że AI w Office stanie się standardem – nie dodatkiem. Pracodawcy będą szukać osób, które potrafią budować przepływy pracy automatyzujące żmudne zadania, będą korzystać z Copilot do szybszego tworzenia treści, analizowania danych i wyciągania z nich wniosków czy też dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji sprawniej zarządzać informacjami i dokumentami w zautomatyzowany sposób
Jak przygotować się na „AI Frontier”?
Raport Microsoftu kończy się jasnym wnioskiem: „Firmy i ludzie nie mogą już pytać, czy powinni korzystać z AI. Muszą zapytać: jak szybko mogą się tego nauczyć?”. Warto więc poznać Copilot w Word, Excel, PowerPoint, Outlook i Teams. Nauczyć się promptowania, czyli formułowania skutecznych poleceń AI, ćwiczyć analizę i edycję wyników AI – krytyczne myślenie nie wychodzi z mody, łączyć Copilot z Power Automate i Power BI – by budować pełne przepływy pracy. Ważne jest też to, by śledzić nowości w Microsoft 365, bo AI będzie stale zyskiwać nowe możliwości